Компания City Transportation system (бұрынғы «Астана LRT» ЖШС) мемлекеттік бюджеттен түсетін ақшаның дивидендтеріне «өмір сүреді». Бұл ретте компанияның негізгі міндеті Астанада жаңа көлік жүйесін, оның ішінде жеңіл рельсті көлік желілерін салу және ұйымдастыру болып табылады. 2011 жылдан бастап бұл тапсырманы жүзеге асыру үшін кәсіпорынның есепшотына мемлекеттік бюджеттен ақша (тұрақты) аударылып келеді. Бірақ бұл ақша «Astana LRT» ЖШС-не түскеннен кейін не болады? Елордада неге жаңа көлік жүйесі пайда болған жоқ? Неліктен тергеу мен прокуратура 2011-2015 жылдар аралығында жобада жұмыс істеген (кейбіреулері азырақ жұмыс істеген) дизайнерлер мен орта деңгейдегі шенеуніктерді дәл осы жүйенің жоқтығына кінәлі етіп көрсетуге тырысады?

Судья Виктория Семенованың төрағалығымен қылмыстық істер жөніндегі мамандандырылған ауданаралық сотында City Transportation System (CTS) квазимемлекеттік компаниясының қызметі туралы қызықты мәліметтер анықталуда. Еске салайық, қазіргі уақытта прокуратура 9 адамды «Астана LRT» ЖШС жобаларынан 5,8 млрд теңгені ұрлады , бағаны шарықтатып , инфрақұрылым, энергетика, экология және қалалық шешімдер саласындағы SYSTRA , TIPSA және Бюро Веритас әлемдік инжинирингтік және консалтингтік компанияларды тарту арқылы айыптап отыр. Сонымен қатар, «Бюро Веритастың » кеңселері Қазақстанда орналасқанымен, шетелдіктерден істің мән-жайын ешкім ешқашан сұрамаған .

Сондай-ақ оқыңыз: Дело об «Астана LRT»: Следствие считает, что иностранные компании помогали воровать бюджетные деньги

Сотта жауап алу кезінде «Астана LRT» қаржы басқармасының бас маманы Залиха Шашдавлетова мәлім еткендей, осы жылдар ішінде жобаға мемлекеттік бюджеттен 48 млрд теңге бөлінген.

Бірінші транш

Мемлекеттен 10,3 млрд теңге сомасында бірінші транш 2011 жылы «Астана LRT» ЖШС-де жүргізілді. Бірақ бұл ақша жұмысқа кеткен жоқ. Олар екінші деңгейлі банкке депозитке түсіп, 2015 жылға дейін сонда жатты. Осы уақыт аралығында «Астана LRT» компаниясы жыл сайын осы салымдардан 300-ден 900 млн теңгеге дейін табыс алып отырды. Олар бұны өздерінің операциялық қызметіне бағыттаған сияқты. Ақша «Альянс-Банк», «Банк – Астана Финанс» және «АТФ Банкте» болды.

Бұл ретте француздық компания жасаған жеңіл рельсті желілерді салу жобасына 10,3 млрд теңге бөлінді. Бірақ жоба қымбаттығына байланысты Президент Нұрсұлтан Назарбаевпен тоқтатылды. Дегенмен, оған 2 жылдан кейін қымбатырақ қытайлық LRT жобасын мақұлдауға ештеңе кедергі болмады.

Сондай-ақ оқыңыз: Дело об «Астана LRT»: Роль Масимова, комментарий Султанбекова и долг банку Китая

Бірақ бірінші кезекте LRT-ге қайта оралайық. Назарбаев жобаны «тоқтатып», оны жаппағандықтан, ақша «қатып қалды». Өйткені, олар бюджеттен нақты мақсаттарға (нысаналы трансферттерге) бөлінген, ал мақсат орындалмағандықтан, игерілмеген бюджетті қайтару керек еді. Бірақ! Біздің жағдайда жоба «тоқтатылды». Осылайша, «Астана LRT» компаниясы оларды ЕДБ-де сақтап, дивидендтер алуды жалғастырды (бәлкім әлі күнге дейін алуы мүмкін). Бұл қаншалықты заңды – мәселе ашық. Компания мемлекетке мұндай кірістерге салық төлеуі керек пе, жоқ па – түсініксіз.  Ал салық төлеушілердің ақшасы осылай жұмсалатыны біртүрлі.

2013 жылдың көктемінде 10 млрд теңгенің 4,5 млрд теңгесі жобалық, құжаттамалық және инженерлік-техникалық жұмыстарға бөлінді. Қалған ақшаны (5,8 млрд теңге) Astana LRT депозитінде қалдырған. Бірақ 2014 жылы үкімет LRT орнына BRT (автобус желілері) жобасын жүзеге асыру туралы шешім қабылдады.

Транш 2

2014 жылы BRT жобасын жүзеге асыру үшін компания шотына мемлекеттік бюджеттен тағы 38 млрд теңге аударылды. Бірақ:

- Үкімет «Астана LRT» ЖШС-нен 4 млрд теңгені қайтарып алып, оны № 1 коммуналдық автобус паркінің құрылысына қайта бағыттайды.

- «Астана LRT» ЖШС компаниясы бюджетке 1,2 млрд теңгені «салықтық емес түсімдер» ретінде қайтарады.

- 8,8 млрд теңгені "Астана ЛРТ" ЖШС "сыбайлас жемқорлық ескерткіштерін" жасаушы болып табылатын «Құлагер» компаниясына жолдайды. Бұл ретте ақша құрылысшыларға BRT бойынша техникаға алдын ала төлем ретінде төленді. Бір қызығы , бұл жоба «тоқтатылған» кезде құрылыс компаниясы бұл ақшаны қытайлықтармен консорциумда жұмыс істеп, жеңіл рельсті желілерді салуға уәде беріп, тапсырыс берушіге ақшаны қайтармаған . Бірақ олар оны қайтармады, жобаны қаржыландыру аяқталды, 254 миллион доллар ұрланды. Не керек, астаналықтар қытайлық LRT-тің тағдырын күнде бақылап отыр.

Сондай-ақ оқыңыз: Своровать миллионы и уйти от ответственности – на примере «Астана LRT»

- Жобаны тоқтата тұрды, ол осы ақшаны қайтаруы тиіс еді, бірақ онда үшжақты келісім, меморандум, құжаттар топтамасы болғандықтан және Республикалық бюджет комиссиясы осы 8,8 млрд теңге «Құлагер» қытайлықтармен жұмыс істеуі тиіс екенін бізге мақұлдады.  Қытайлармен жұмыс істеу керек. Ал 8,8 млрд теңге, бұл дебиторлық берешек "нақ ақша" түрінде емес ("нақ ақша" Залиха Шашдавлетовта, бұл - компанияның шоттарында жатқан ақша-шамамен. автордан.)- "CTS" ЖШС қаржы бөлімінің жетекші маманы құрылыс компаниясына қатысты жағдайды түсіндірді.

- Жоқ, олар тапсырманы орындамады ма? Дебиторлық берешек ретінде есеп беру керек пе? – деп сұрады судья Виктория Семенова

– Бізде дебиторлық қарыз болды. Яғни, оны бізге қайтаруға тура келді, себебі жоба тоқтатылды, бізге BRT жабдықтары қажет емес, - деп жауап берді оған Шашдавлетова .

- «Құлагер» қайтарылуы тиіс еді, жоба тоқтатылды және жабдықтардың қажеті жоқ. Сөйтіп, оны қайтармайды, бірақ... - деп Семенова логикалық тізбегін қайталай бастады, бірақ куәгер сөзін жалғастырды...

- Дебиторлық берешекті есепке алу арқылы. Яғни, LRT арасында, қытайлық «Құлагер» консорциумы арасында , үшжақты татуластыру актісіне қол қойылды. Яғни, бұл қарызды консорциум алды, Құлагер жұмыс істеуге қарыз деп (өтеу – автордан), – деп қорытындылады куәгер.

Расталмаған ақпаратқа сәйкес, «Құлагер» серіктестігі Иманғали Тасмағамбетовтің туысқанына тиесілі, сотталушылардың бірі (Астана әкімінің бұрынғы орынбасары) Қанат Сұлтанбековтың айтуынша, оның да «Астананың жаңа көлік жүйесінен» жымқыруға «қолы бар» жоба. Сондықтан да болар, РБК, үкімет пен елорда әкімдігінің басшылығы құрылыс компаниясына 9 миллиард теңгеге жуық ақшаны кешірді.

Бірақ сандарға оралайық. Шашдавлетованың айтуынша, 20,4 млрд теңге кейін BRT және ITS жобаларын жүзеге асыруға бағытталды. Әзірге бұл көрсеткіш керемет көрінеді. Сот BRT және ITS жобалары бойынша ақшаның қанша және қандай жұмыс үшін төленгені туралы құжаттарды әлі зерттеген жоқ, бірақ қазіргі уақытта белгілі деректер бойынша бұл сома әлдеқайда төмен. Ал егер солай болса, қалған ақша қайда кетті деген сұрақ туындайды.

Бірақ куәгердің сөзіне қарағанда, барлық төлемдерден кейін компанияның қазынашылық шотында 3,6 млрд теңге қалған. Заң мемлекеттік ақшаны екінші деңгейлі банктердегі депозиттерге орналастыруға тыйым сала бастады. Бұл қытайлық LRT-тен Астана банкіндегі есепшотқа 254 миллион доллардың түсуіне неліктен тосқауыл бола алмағандығы әлі де жұмбақ.

2010 жылдан қалған ақшаның 5,5 миллиард теңгесі 2015 жылы қытайлық LRT жобасын жүзеге асыруға жұмсалды. Олар шынымен бір жерге бағытталды ма, жоқ па - әзірге белгісіз. Компания өкілдері сотқа өз шоттарынан төлемдерді әлі берген жоқ.

Бір таңғаларлығы, бюджет ақшасының депозиттік шоттарда жатқаны және өз мақсатына жете алмай жатқаны – қазақстандықтардың өмірін жақсартпайтынына ешкім алаңдамағаны және әлі де болса мән бермейтін сияқты. Есесіне, халық ақшасынан түскен дивидендтерге «CTS» ЖШС қызметкерлері жақсы өмір сүреді, ол халыққа ешқандай пайда әкелмейді. Елдегі бюджет тапшылығы тұрғысынан бірінші кезекте ковидпен , енді жаһандық экономикалық дағдарыспен күресу тұрғысынан қарасаңыз, жағдай бұдан да қорқынышты болып көрінеді. Әлеуметтік міндеттемелерді орындауға бюджетте ақша жетпейді, мемлекет шетелден қарыз алады, ал ақша елдің банк саласын қолдап отырған «CTS» ЖШС-де жатыр.

2022 жылға арналған бюджет қаржысымен қаржыландырылатын «CTS» ЖШС штаты 310 адамды құрайды. Шашдавлетованың айтуынша , компания жалақыны автобуспен тасымалдаудан түскен табыстан төлейді. Бірақ сену қиын. Бәлкім, компания ақшаны депозитке «сақтауын» және олардан дивиденд алуды жалғастырып жатқан шығар.

Бір қызығы, жауап алу хаттамаларының бірінде бұрынғы қаржы директоры Айна Иржанова Жусан банк өкілдерінің « Астана LRT» ЖШС -не қалай келгенін айтып, бұл ақшаны олардың есепшотына салуды сұрады. Оған қоса, ол тергеушіге компанияның 4-5 түрлі банкте ақша сақтағанын айтты. Яғни, «Astana LRT» ЖШС бюджет қаражаты есебінен қазақстандық банктерге несие берумен айналысты деп айта аламыз.

Отырыстар жалғасуда, адвокаттар «CTS» ЖШС өкілдерінен компанияның шоттарынан ақша аударылғанын растайтын барлық құжаттарды ұсынуды сұрады. Олардың бір бөлігі ұсынылған.